Sunday, April 16, 2006

نامه عمر به يزدگرد سوم و پاسخ يزدگرد به آن


متن ترجمه نامه عمر خليفه دوم به يزدگرد سوم ساساني و پاسخ يزدگرد به عمر .
نسخه اصلي اين نامه ها در موزه لندن نگهداري مي شود .

* از عمر بن الخطاب خليفه مسلمين به يزدگرد سوم شاهنشاه پارس
يزدگرد ، من آينده روشني براي تو و ملت تو نمي بينم مگر اينکه پيشنهاد مرا بپذيري و با من بيعت کني . تو سابقا بر نصف جهان حکم مي راندي ولي اکنون که سپاهيان تو در خطوط مقدم شکست خورده اند و ملت تو در حال فروپاشي است, من به تو راهي را پيشنهاد مي کنم تا جانت را نجات دهي .
شروع کن به پرستش خداي واحد ، به يکتا پرستي ، به عبادت خداي يکتا که همه چيزرا او آفريده. ما براي تو و براي تمام جهان پيام او را آورده ايم ، او که خداي راستين است .
از پرستش آتش دست بردار و به ملت خود فرمان بده که آنها نيز از پرستش آتش که خطاست دست بکشند ، بما بپيوند , الله اکبر را پرستش کن که خداي راستين است و خالق جهان .
الله را عبادت کن و اسلام را بعنوان راه رستگاري بپذير, به راه کفر آميز خود پايان بده و اسلام بياور و الله اکبر را منجي خود بدان .
با اين کار زندگي خودت را نجات بده و صلح را براي پارسيان بدست آر, اگر بهترين انتخاب را مي خواهي براي عجم ها ( لقبي که عربها به پارسيان مي دادند بمعني کودن و لال) انجام دهي با من بيعت کن .
الله اکبر
خليفه مسلمين
عمربن الخطاب


* از شاه شاهان ، شاه پارس ، شاه سرزمينهاي پرشمار، شاه آريايي ها و غير آريايي ها ، شاه پارسيان و نژادهاي ديگر از جمله عربها ، شاه فرمانروايي پارس ، يزدگرد سوم ساساني به عمربن الخطاب خليفه تازيان ( لقبي که پارسيان به عربها مي دهند به معني سگ شکاري )
به نام اهورا مزدا آفريننده زندگي و خرد
تو در نامه ات نوشته اي مي خواهي ما را به راه راست هدايت کني ، به راه خداي راستينت ، الله اکبر، بدون اينکه هيچگونه آگاهي داشته باشي که ما که هستيم و چه را مي پرستيم ؟
اين بسيار شگفت انگيز است که تو لقب فرمانرواي عربها را براي خودت غصب کرده اي , آگاهي و دانش تو نسبت به امور دنيا به همان اندازه عربهاي پست و مزخرف گو و سرگردان در بيابانهاي عربستان و انسانهاي عقب مانده بيابان گرد است .
مردک ، تو به من پيشنهاد مي کني که خداوند يکتا را بپرستم در حاليکه نمي داني هزاران سال است که ايرانيان خداوند يکتا را مي پرستند و روزي پنج بار به درگاه او نماز مي خوانند , هزاران سال است که در ايران ، سرزمين فرهنگ و هنر اين رويه زندگي روزمره ماست .
زمانيکه ما داشتيم مهرباني و کردار نيک را در جهان مي پرورانديم و پرچم پندار نيک ، گفتار نيک ، کردار نيک را در دستهايمان به اهتزاز درمي آورديم تو و پدران تو داشتند سوسمار ميخوردند و دخترانتان را زنده بگور مي کرديد .
شما تازيان که دم از الله مي زنيد براي آفريده هاي خدا هيچ ارزشي قائل نيستيد ، شما فرزندان خدا را گردن مي زنيد ، اسراي جنگي را مي کشيد ، به زنها تجاوز مي کنيد ، دختران خود را زنده به گور مي کنيد ، به کاروانها شبيخون مي زنيد ، دسته دسته مردم را مي کشيد ، زنان مردم را ميدزديد و اموال آنها را سرقت مي کنيد , قلب شما از سنگ ساخته شده است , ما تمام اين اعمال شيطاني را که شما انجام مي دهيد محکوم مي کنيم , حال با اينهمه اعمال قبيح که انجام مي دهيد چگونه مي خواهيد به ما درس خداشناسي بدهيد ؟
تو بمن مي گويي از پرستش آتش دست بردارم ، ما ايرانيان عشق به خالق و قدرت خلقت او را در نور خورشيد و گرمي آتش مي بينيم . نور و گرماي خورشيد و آتش ما را قادر مي سازد که نور حقيقت را ببينيم و قلبهايمان براي نزديکي به خالق و به همنوع گرم شود . اين بما کمک مي کند تا با همديگر مهربانتر باشيم و اين نور اهورايي را در اعماق قلبمان روشن مي سازد .
خداي ما اهورا مزداست و اين بسيار شگفت انگيز است که شما تازه او را کشف کرده ايد و نام الله را بر روي آن گذارده ايد . اما ما و شما در يک سطح و مرتبه نيستيم ، ما به همنوع کمک مي کنيم ، ما عشق را در ميان آدميان قسمت مي کنيم ، ما پندار نيک را در بين انسانها ترويج مي کنيم ، ما هزاران سال است که فرهنگ پيش رفته خود را با احترام به فرهنگ هاي ديگر بر روي زمين مي گسترانيم ، در حاليکه شما به نام الله به سرزمينهاي ديگر حمله مي کنيد ، مردم را دسته دسته قتل عام مي کنيد ، قحطي به ارمغان مي آوريد و ترس و تهي دستي به راه مي اندازيد ، شما اعمال شيطاني را به نام الله انجام مي دهيد , چه کسي مسئول اينهمه فاجعه است ؟
آيا الله به شما دستور داده قتل کنيد ، غارت کنيد و ويران کنيد ؟
يا اينکه پيروان الله به نام او اين کارها را انجام مي دهند ؟ و يا هردو؟
شما مي خواهيد عشق به خدا را با نظامي گري و قدرت شمشير هايتان به مردم ياد بدهيد , شما بيابان گردهاي وحشي مي خواهيد به ملت متمدني مثل ما درس خداشناسي بدهيد, ما هزاران سال فرهنگ و تمدن در پشت سر خود داريم ، تو بجز نظامي گري ، وحشي گري ، قتل و جنايت چه چيزي را به ارتش عربها ياد داده اي ؟ چه دانش و علمي را به مسلمانان ياد داده اي که حالا اصرار داري به غير مسلمانان نيز ياد بدهي ؟ چه دانش و فرهنگي را از الله ات آموخته اي که اکنون مي خواهي به زور به ديگران هم بياموزي ؟
افسوس و اي افسوس ... که ارتش پارسيان ما از ارتش شما شکست خورد و حالا مردم ما مجبورند همان خداي خودشان را اين بار با نام الله پرستش کنند و همان پنج بار نماز را بخوانند ولي اينبار با زور شمشير بايد عربي نماز بخوانند چون گويا الله شما فقط عربي مي فهمد .
من پيشنهاد مي کنم که تو و همدستانت به همان بيابانهايي که سابقا عادت داشتيد در آن زندگي کنيد برگرديد . آنها را برگردان به همان جايي که عادت داشتيد جلوي آفتاب از گرما بسوزند ، به همان زندگي قبيله اي ، به همان سوسمار خوردن ها و شير شتر نوشيدنها .
من تو را نهي نمي کنم از اينکه اين دسته هاي دزد را ( ارتش تازيان) در سرزمين آباد ما رها کني ، در شهر هاي متمدن ما و در ميان ملت پاکيزه ما .
اين چهار پايان سنگدل را آزاد مگذار تا مردم ما را قتل عام کنند ، زنان و فرزندان ما را بربايند ، به زنهاي ما تجاوز کنند و دخترانمان را به کنيزي به مکه بفرستند . نگذار اين جنايات را به نام الله انجام دهند ، به اين کارهاي جنايتکارانه پايان بده .
آريايها بخشنده ، خونگرم و مهمان نوازند ، انسانهاي پاک به هر کجا که بروند تخم دوستي ، عشق ، آگاهي و حقيقت را خواهند کاشت بنابراين آنها تو و مردم تو را بخاطر اين کارهاي جنايتکارانه مجازات نخواهند کرد .
من از تو مي خواهم که با الله اکبرت در همان بيابانهاي عربستان بماني و به شهرهاي آباد و متمدن ما نزديک نشوي ، بخاطر عقايد ترسناکت و بخاطر خوي وحشي گريت .
يزدگرد سوم ساساني

" برگرفته از سايت ايران ما "

0 Comments:

Post a Comment

<< Home